In the Dead of Winter

Fotograf Tomas Moss stiller ut på Fotografiens Hus i Oslo.
Det er Tomas Moss’ fotografier fra Fårö i Sverige, den lille øya nord for Gotland, som nå henger på veggene i Fotografiens hus. På sommerstid er øya pakket med turister. Bilder uten turister, er vanskelig å få til på denne tiden.

På vinterstid er det helt annerledes. Da handler det om kulde, stillhet og fravær av mennesker. Det er på denne tiden av året ’In the Dead of Winter’ har blitt til.

- Dette prosjektet tok form over flere år. Jeg hadde vært på Fårö flere ganger, alltid på sommeren. Fra første besøk, tenkte jeg at denne øya måtte bli et prosjekt. Da jeg fikk en utstillingsplass på Galleri Ask i Åsgårdstrand i 2010, fikk jeg sjansen til å gjøre det ordentlig.

Moss tilbrakte 4 dager på øya på en vinterstengt campingplass.

- Jeg ble tipset om plassen av en mann jeg traff på en bensinstasjon, og fikk nummeret til eieren. Da jeg kom dit sto nøkkelen til hytta i døra, og det var fyr i peisen. Da jeg dro, la jeg penger i postkassa og fikk en kvittering på epost. Jeg så ingen mennesker der i løpet av de 4 dagene. Det var en "utenfor alt"-opplevelse, drømmeaktige dager, som passet veldig bra med prosjektet, forteller Tomas Moss.

’In the Dead of Winter’ er et portrett av en øy og en undersøkelse av hva som skjer med en ekstremt turistifisert plass når alle turistene er borte.

- Samtidig passer det fint inn i mitt kunstneriske prosjekt, som jeg etter hvert har skjønt i bunn og grunn handler om en frykt for framtida. Jeg jobber stort sett med mennesker i den profesjonelle delen av foto-livet mitt, og når jeg jobber med egne prosjekter, unngår jeg mennesker. Det handler om at det er en måte å komme seg vekk fra det daglige stresset, inn i en mer meditativ måte å jobbe på, men også at det er en måte å behandle noen helt personlige, ubehagelige spørsmål. Jeg bekymrer meg i økende grad, særlig etter at jeg fikk barn, om hvor vi er på vei. Jeg er redd for at svaret på spørsmålet er: Rett Til Helvete! I stor skala. Ikke sånn å forstå at jeg tenker på det når jeg tar bilder, for det gjør jeg ikke. Det er mer det som skjer i utvelgelsesprosessen, at jeg velger bilder som gir meg en følelse, ofte en følelse av ubehag. Jeg søker det ikke spesifikt, men det blir ofte sånn.

Reaksjonene Moss for på bildene, er stort sett at de er fine, at folk får en god følelse av dem og at de oppleves meditative og avslappende å se på.

- Dette er jo stikk motsatt av følelsen jeg får av dem, bortsett fra det meditative, men det er helt ok. Jeg tror at fotografiets "problem", er at det "bare" er fotografier. At alle tar bilder, hele tida, og at mange derfor ikke tenker over hva som ligger bak. Eller om det ligger noe bak i det hele tatt, i motsetning til bare en ren avbildning. Uansett, det er kjempehyggelig hvis folk liker bildene mine, og hvis noen lurer på om det er mer enn bare landskapsbilder, så er det fint. Hvis ikke, er det også fint! Jeg trenger ikke på død og liv trekke folk ned i mitt eget, helt personlige, mørke.

I ’In the Dead of Winter’ er fargebildene tatt med en Nikon D3 og svart/hvitt-bildene med en gammel og slitt Hasselblad 500 C/M.

- Negativene er fremkalt hjemme, og så scannet og pusset (minimalt) på, før de, sammen med fargebildene, ble printet på en Epson 3880, på Canson Rag Photographique 210g bomullspapir. Panoramaene er printet på fotopapir, montert på aluminium og laminert med et matt laminat.

Tomas Moss er basert i Åsgårdstrand og jobber til daglig hovedsakelig med magasin- og industrifoto. I tillegg jobber han med egne kunstneriske prosjekter. Han er medlem av Vestfold bildende kunstnere.

Utstillingen henger på Fotografiens Hus til og med 25. november.
Tomas Moss -
Tomas Moss
Tomas Moss -
Tomas Moss
Tomas Moss -
Tomas Moss
Tomas Moss -
Tomas Moss

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu