Utstillingsinfo
- Periode01.09.11 - 09.10.11
- GalleriFotogalleriet
- StedOslo
Begge kunstnerne bruker, selv uten noen direkte bakgrunn fra fotografiet, mediet som et viktig referansepunkt i sine arbeider ved å utfordre konkrete forestillinger tilknyttet oppfatningen av det fotografiske bildet. Gütschows og Rambergs verker relaterer seg spesielt til hverandre i forhold til perspektivet som tematikk og utløser i dette møtet et sett av dialoger både på et formelt og konseptuelt plan.
Tomas Ramberg stedsspesifikke prosjekt Mo(new)ments avslører ulike historiske og fiktive fortellinger knyttet til byen Oslo, og visualiserer dem på tre ulike posisjoner i nabolaget til Fotogalleriet : Mariboesgate 16 (posisjon 1), Møllergata 54 (posisjon 2), og Schandorffs gate 4 (posisjon 3). Hver posisjon markerer krysningspunktet til imaginære linjer trukket gjennom byen og peker på viktige steder i Rambergs fortellinger. Posisjonen på Mariboesgate refererer for eksempel til historien om det første profesjonelle nakenbilde tatt av en norsk kvinnelig fotograf i 1929. Avhengig av posisjonen og vinkelen den besøkene tar, rekonstrueres kameravinkelen brukt av den kvinnelige fotografen i 1929.
Et ytterlige lag i Rambergs arbeid blir introdusert når man kommer inn i Fotogalleriet: Posisjonene ute i det offentlige rom fungerer også som referansepunkter i en vegg-tegning kalt The Location of Fotogalleriet (refererer til Sol LeWitts Location Drawing serie) som lokaliserer Fotogalleriet inne i en trekant, dannet av linjer som kobler de tre posisjonene. En av aksene fra posisjon nummer 3 på kartet, går gjennom Fotogalleriet og vises fysisk i gallerirommet hvor den også møter Beate Gütschows arbeid.
Fotogalleriet viser verk fra Beate Gütschows S (S står for Stadt/By) og I serie (I står for Interieur/Interiør). S-serien tar utgangspunkt i flere analoge fotografier av ulike byrom (tatt av kunstneren selv), som deretter blir satt sammen til et enkeltstående bilde for å skape en slags dystopisk arkitektonisk visjon (eller rester fra fortiden). Kjent og fremmed på samme tid, okkuperer fotografiene et i-mellom rom som knuser enhver antatt tilknytning til tid og sted. Flere ulike perspektiver og forsvinningspunkt gir en følelse av ubalanse, men man sitter likevel igjen med en fascinasjon for de urbane byrommene konstruert av Gütschow.
I sin I serie, har Gütschow tatt det konstruerte bildet et skritt videre ved å direkte plassere og sidestille nøye utvalgte gjenstander foran kameraet. Her foregår konstruksjonen i selve rommet. I I 5, for eksempel, er en gammel overhead og en forlatt bokhylle skåret ut som verdifulle elementer som snakker om en fjern fortid og som stiller spørsmål til sin (tidligere) relasjon. Direkte belysning fremhever objektene som er vist fram, som om de var en del av en arkeologisk utstilling eller en scenografi som skildrer menneskets atferd og vaner.
Beate Gütschow er utdannet ved University of Fine Arts, Hamburg (1993-2000) og Kunstakademiet ved Kunsthøgskolen i Oslo (1997). Beate Gütschows arbeid vil bli presentert i Norge for første gang. Utvalgte separatutstillinger fant sted ved St Paul St Gallery, Auckland, New Zealand (2011), Sonnabend Gallery, New York (2009), Kunsthalle im Lipsiusbau, Dresden (2009) og Museet for samtidsfotografi i Chicago (2007). Tomas Ramberg er utdannet ved Hunter College, City University of New York (1999-2002), Statens Kunstakademi (1996-2001) og Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Institutt for Farge (1993-1998). Nylige utstillinger fant sted på Oslo Kunstforening, Oslo (2008), Jason Rulnick Gallery / ATM Gallery, 
New York (2008), Trygve Lie Gallery, New York (2005) og Galleri By the Way, Bergen (2004).
S#11
Beate Gütschow
2005.LightJet trykk på Dibond plate. 180 x 232 cm. Courtesy Eric and Louise Franck, London, Beate Gütschow, © VG Bild-Kunst Bonn 2011