Utstillingsinfo
- Periode12.11.10 - 05.12.10
- StedGalleri Pang Pang, Stockholm, Sverige
Espen Tollefsen (1963) er født i Narvik og vokst opp i Vesterålen. I dag er han bosatt i Oslo, men tilbringer deler av året i Nord-Norge hvor han driver et kunstgalleri sammen med familien. Bakgrunnen og tilknytningen til Nord-Norge er tydelig i arbeidene til Tollefsen. Som fotograf jobber han hovedsakelig med utsmykningsprosjekter og fotoprosjekter med utgangspunkt i landskap og naturelementer. Gjerne med motiver direkte fra Nord-Norge, det landskapet han har vokst opp i. Han bruker ofte en teknikk hvor han setter sammen bilder tatt av samme motiv over lengre tid, en dag eller flere årstider, hvor collagene blir som et fortettet tidsløp. Landskapet brytes opp og settes sammen i nye komposisjoner.
Tollefsen har jobbet som fotograf siden 1987 og har vært innom en rekke felt som kommersiell fotograf, men har for det meste jobbet innenfor kultursektoren med forlag, teater, musikk og andre kunstnere. Han har også jobbet med magasiner som Carls Cars og D2.
- Hele tiden har jeg jobbet med egne prosjekter og utstillinger, forteller Tollefsen til foto.no. Første gang jeg stilte ut var i Oslo på Galleri RAM i 1990, og første prosjekt utenfor Norge var på AVE-festivalen i Arnheim, Nederland i 1991. Men det er de siste ti årene egne prosjekter har tatt det meste av min tid. Nå er jeg tilknyttet et atelierfelleskap på Hovedøya i Oslofjorden, men jobber også deler av året i Nord-Norge hvor jeg har min bakgrunn. I atelieret og galleriet i Nord-Norge kan jeg se ut mot havet på Andøya i ei lita bygd som heter Nøss. Jeg biter meg også fast i et kontor- og studiofelleskapet i Torggata i Oslo som vi startet for over 15 år siden. Dette har vært møteplass og utviklingsplass for mange fotografer og designere.
De fleste prosjektene til Tollefsen tar utgangspunkt i det landskapet og naturlandskapet han har vokst opp i i Nord-Norge.
- Om jeg stiller ut bildene mine, eller de blir utgangspunkt for et samarbeid med arkitekter, interiørarkitekter eller kunstkonsulenter til utsmykning, så kan mine røtter fra Nord-Norge spores. Det har vært prosjekter for næringsliv, offentlige bygg og privatpersoner. Utfordringene med utsmykningsprosjektene er å overføre mine bilder og ideer til rom som har andre funksjoner enn et galleri. Eksempler på slike rom og utfordringer er trappeoppganger på Hurtigruten, toaletter og komfortsoner på NSB sine tog, fellesarealer på et sykehus, styrerommet til et rederi, glassvegger i en bankresepsjon eller store veggflater i en ferge. Utgangspunktet er at noen ønsker å bruke mine bilder, og da skal også mitt billeduttrykk være til stede selv om det er overført på en glassvegg eller er en C-print i en ramme.
Tollefsen jobber ofte med de samme landskapene og motivene som han har jobbet med i en årrekke. Han prøver å se nye vinkler og å bruke nye teknikker.
- Jeg prøver å se det store i det lille og det lille i det store. Jeg går gjerne tett på en detalj som jeg så forstørrer og abstraherer, eller jeg komprimerer et stort panorama. Jeg bruker ofte en klipp og lim teknikk i Photoshop for å bygge opp landskapene på nytt, eller sette sammen opptak fra samme motiv tatt over tid. Denne collageteknikken bryter opp det enøyde sentralperspektivet i kameraet og erstatter det med et slags dynamisk perspektiv som utfordrer betrakterens to øyne.
På utstillingen Homecoming i Stockholm bruker Espen en collageteknikk inspirert av kubismen. Han utforsker kulturlandskapet, husene og miljøet, ved å fotografere på vei og i bevegelse, for så å sette sammen enkeltbildene til nye komposisjoner slik at det blir en komprimert reise.
- I Stockholm viser jeg tre tilnærminger av motiver jeg har jobbet med lenge. Det ene er en collage av et fjellområde som heter Børra på Andøya. Der har jeg tatt utgangspunkt i flere hundre opptak tatt over flere år, fra flere vinkler og avstander. Disse har jeg så satt sammen i Photoshop, ikke på "riktig" plass, men detaljer av fjell, hav og himmel danner et nytt landskap. Jeg trykker delene ut på A2 formater som jeg så monterer rett på galleriveggen. De fysiske overlappingene lager brudd, men gir også en tredimensjonalitet. Den monterte collagen er i format 500 cm x 230 cm, og brytes opp av et hjørne for å forsterke det forvrengte perspektivet.
På motstående vegg henger billedfrisen "Driving home" som er hus og landskap fra Vesterålen fotografert i fart mens Tollefsen kjører forbi. Disse er satt sammen som en lang filmstripe, eller som en komprimert reise.
I tillegg viser Tolefsen to foldebøker hvor han bruker den samme teknikken som med husene, men presentert i bokformat inspirert av japanske og kinesiske billedruller.
- Igjen er det fjellet Børra som er fotografert i flere årstider, og hvor det lange formatet: 110 cm x 25 cm lager en tidslinje en komprimert tidsreise.
På utstillingen i Stockholm kan man oppleve en rekke forskjellige teknikker og presentasjonsformer, men med utgangspunkt i de samme motiver og landskap.
Og jeg skulle så veldig gjerne ha vært der.
Utstillingen "Homecoming" henger på Galleri Pang Pang i Stockholm frem til 5. desember.
"Sammensatt strand" fotografisk collage
Espen Tollefsen
"Homecoming" fotografisk collage, Galleri Pang Pang, Stockholm
Espen Tollefsen
"Børra" , fotografisk frise
Espen Tollefsen
"Vestfjorden", triptyk
Espen Tollefsen
"Driving Home", fotografisk frise
faksimile fra Carls Cars
faksimile fra Carls Cars
faksimile fra Carls Cars
utsmykningsprosjekt på glass; rederiet Leif Höegh, Oslo
Espen Tollefsen
utsmykningsprosjekt på glass; NSB, Oslo S
Espen Tollefsen