Pressemelding
Dette er en pressemelding! Innholdet i denne teksten representerer ikke nødvendigvis foto.nos syn på innholdet.

Prinsipper for fargestyring

Kai Thon i Digit.no har testet GretagMacbeth EyeOne Photo SG:

Her er en forsinket julegave for den seriøse fotograf, GretagMacbeth Eye-One. Den finnes i flere varianter, avhengig av om du er designer, grafiker eller fotograf. Versjonen vi har testet er den mest omfattende for fotografer, Eye-One Photo SG, som kalibrerer alle dine digitale bildeprodukter, som skjerm, skanner, skriver, projektor - og kamera. Programvaren lager nøyaktige ICC-profiler for fargestyring og legger dem automatisk inn i ditt operativsystem.

Prinsipper for fargestyring
I en årrekke har fargestyring vært en selvfølgelighet innen grafiske bransje. Profesjonelle fotografer, avishus, forlag og trykkerier innkaller gjerne spesialister til denne jobben. Skannere, skjermer, kameraer og skrivere må tilpasses én felles profil for at bilderedigeringen skal bli presis.

Blant hobbyfotografer, derimot, har det hersket en stor grad av likegyldighet, kanskje mest på grunn av uvitenhet, men myter om av prinsippene er så kompliserte at bare eksperter behersker dem, har ikke akkurat bidratt til å gi økt forståelse for nødvendigheten. Heldigvis gir nyere operativsystemer og bildeprogrammer langt bedre fargekommunikasjon enn tidligere. Derfor vil mange halvprofesjonelle synes at problemet ikke er noe problem. Selv med de automatisk tildelte fargeprofilene er de mer enn tilfreds med sine resultater.

Men, det finnes også mange som sliter med misfargede utskrifter. Ofte skal det ikke mer til enn en skjermkalibrering for å oppnå akseptable resultater, samt å dedikere samme standard fargeprofil til sine programmer for bildebehandling. For de mer kresne, og ikke minst fotografer som leverer arbeider til andre instanser, må fargeprofilene derimot være mer presise og forutsigbare.

ICC-profiler
De fleste amatørfotografer kalibrerer sin skjerm ved hjelp av Adobe Gamma og følger enten sRGB eller Adobe RGB fargeprofiler. Med nyere operativsystemer, som Windows XP og Max OS X, gir det tilfredsstillende nøyaktighet for privat bruk, takket være de profilene som er innbakt i systemene.

Avanserte, kresne amatører og profesjonelle fotografer, som leverer bilder til bildebanker, trykkerier og andre kjøpere, trenger mer forutsigbare resultater enn som så. De trenger en kildekode som beskriver fargene, kalt en ICC-profil (International Color Consortium). Ved å bruke ICC-profiler kan bilder og grafikk overføres mellom ulike enheter, fra kameraet eller skanneren, via skjermen, til skriveren eller trykkeriet, med en konstant beskrivelse av fargene gjennom hele arbeidsflyten.

Denne forutsigbarheten er naturligvis avgjørende for å oppnå et optimalt resultat på trykk, som gjerne foregår utenfor fotografens kontroll, men også ved utskrift på en vanlig blekkskriver. Bildet på skjermen vil vise nøyaktig hvordan bildet blir på papiret. En utskrift på din egen kalibrerte skriver kan faktisk fungere som et utmerket prøvetrykk og vise nøyaktig hvordan bildet vil arte seg på trykk. Med en ICC-profil innbakt, vil bildet dessuten vises likt på ulike skjermer, på tvers av operativsystemer.

Eye-One Photo SG
Selv om bilder er et visuelt medium, er det så godt som umulig å lage en presis ICC-profil på øyemål. Fintfølende spektrometere er nødvending, instrumenter som kan måle de fineste nyanser og tilhørende programvare som kan konvertere resultatene til ICC-profiler.

GretagMacbeth Eye-One Photo er en av få løsninger som er spesielt konstruert for digitale fotografer. Ikke bare gir den analyse av skannere, skjermer, projektorer og skrivere, den lager også en profil for ditt digitalkamera.

Via det vedlagte, brukervennlige programmet Eye-One Match 3 gjøres alt dette helt automatisk gjennom USB-porten. Inkludert i forpakningen til Eye-One Photo SG er også et SG fargekart som brukes for automatisk definisjon av kameraets fargeprofil. Programpakken inkluderer også Eye-One Share, som gjør det mulig å formidle viktige punktmålinger.

GretagMacbeth Eye-One Photo gjør dette helt automatisk:
Kalibrerer og bygger en profil for skjermen, enten den har bilderør eller LCD.
Innstilling av luminans for å avstemme flere skjermer til hverandre.
Eget modus for kalibrering av bærbare computere.
Lager profil for ditt digitalkamera, i kunstig belysning eller med blitz.
Lager profil for din skanner, slik at du kan konvertere analoge bilder til digitale.
Lager profil for din skriver for å sikre ensartet utskrift i forhold til skjermbildet.
Lager profil for din projektor for naturtro bildepresentasjoner.
Gir deg frihet til å redigere din profil for optimal kontroll.
Punktmåling av farger for å sikre eksakt gjengivelse av vitale fargenyanser.


Eye-One Photo egenskaper og fordeler
De fleste kalibratorer på markedet er kun for skjermkalibrering. GretagMacbeth Eye-One leveres i flere versjoner og prisklasser, Display-versjon for skjermkalibrering, Beamer for projektorer, Publish for grafisk bransje - og altså - Photo for fotografer. Eye-One Photo er, så vidt jeg har kunnet finne ut, den eneste som kalibrerer skanner, skjerm, RGB-skrivere, projektor og kamera. (Kalibrering av CMYK-skrivere er kun mulig i Easy modus).

Versjonen SG, som vi tester her, inkluderer fargekartet Digital ColorChecker SG for å bygge kameraprofiler som inneholder definisjon av kontrast, eksponering og fargemetning, samt høylys og skygge. Spektrometeret i forpakningen er en Eye-One Pro, som dessuten kan måle både permanent lys og blitzlys. Den samme måleren brukes for såvel lysgivende bilder fra skjerm, gjennomlyste filmoriginaler og reflekskopier. En annen vesentlig fordel med Eye-One er den intuitive programvaren med punktvis veiledning og beskrivelse.

Billig er den dog ikke. Her til lands ligger den på 16-17.000 kroner pluss moms, i USA går den for ca. 1.700 dollar (ca. 12.000 kroner). Prisen kan synes høy sammenlignet med f.eks. ColorVision Spyder, men de to kan ikke sammelignes i allsidighet. Spyder er mer lik Eye-One Display, som koster omtrent det samme.

I bruk
Fremgangsmåten er såre enkel. Først lurer man på hva alle de merkelige remediene i pakken er, deretter installerer man programvaren og så setter man i gang.

Eye-One Match 3 er det primære programmet. Fra det første vinduet velger du hva slags produkt du vil kalibrere. På høyre side er det en instruksjon som forteller hvilke av tilbehørene som skal brukes og hvordan man skal gjennomføre de ulike prosessene. Den omfatter både hvordan måleren skal plasseres og hvilken fremgangsmåte som brukes for kalibreringen.

Skjermkalibreringen kan utføres i to modi, Easy eller Advanced, men før du starter må du sørge for å deaktivere Adobe Gamma og andre profilprogrammer. De installeres automatisk sammen med sine respektive bildeprogrammer, som Adobe Photoshop.

Avhengig av om du har en CRT-skjerm (bilderør) eller LCD-skjerm, er det ulike tilbehør for å feste måleren. På en CRT brukes en sugekopp, på en LCD henges måleren i en holder som er festet til en stropp med et lodd på baksiden. Jeg har to LCD-skjermer, en digital og en analog og valgte den digitale som primærskjerm.

Holderen for LCD-skjermen virket litt primitiv og det var vanskelig å få den til å ligge plant inntil skjermen når skjermen sto vertikalt. For at måleren skulle ligge stødig, måtte jeg vippe skjermen litt bakover, men likevel hadde måleren lett for å vippe til side hvis man kom borti USB-kabelen. Med en LCD-skjerm spiller det ingen rolle hvor på skjermen man plasserer måleren, men siden skjermmenyen gjerne vises midt i bildet, bør måleren plasseres til den ene siden, ellers vil menyen komme i veien for måleren. Programvaren finner målerens plassering automatisk.

Første del av kalibreringen er å kalibrere spektrometeret ved å plassere det i den primære holderen. Skjermkontrasten stilles så til 100%. I Advanced modus blir du bedt om å velge basisprofilen du ønsker å kalibrere, slik som fargetemperatur for hvitt (vanligvis 6500K) og gammaverdien (Windows standard er 2,2 - Mac har 1,8 som standard).

Neste måling er lysnivået. Øk lysverdiene gradvis inntil programvaren markerer riktig nivå. Finjusteringen foretas automatisk. Siste stopp er justeringen av fargeverdiene. Hvis skjermen har separat justering for RGB, stiller man rød, grønn og blå verdi fra skjermmenyen inntil Eye-One viser at de tre fargene er nullstilt i forhold til hverandre.

En oppdagelse som overrasket meg, er at den digitale skjermen ga et kaldere bilde enn den analoge, til tross for at de er identiske. Ved å bytte om kablene for den analoge og digitale utgangen på skjermkortet, viste det seg at det må være skjermkortet og/eller kortets evne til å videreformidle fargeprofilen, som gir forskjellen. Jeg kalibrerte deretter en analog ADI MicroScan CRT-skjerm og fikk bekreftet min mistanke. Den fikk samme varme fargetone som den analogt styrte LCD-skjermen.

En annen oppdagelse var at måleren lett lar seg påvirke av rombelysningen, i mitt tilfelle av det relativt kraftige lysrøret jeg har over skrivebordet. Ved avansert kalibrering skal målingen ta hensyn til dette, men likevel fikk jeg en overkorrigert skjermprofil. Ved å slå av lyset, flytte lampen bakover eller montere skjermhette (lueskygge over og på sidene, som hindrer lys på bildeskjermen), ble resultatet bedre.

Når innstillingene er fullført, lagrer Eye-One Match 3 denne innstillingen som din skjermprofil. For å kontrollere at skjermprofilen er aktivert, sjekker du det i skjermoppsettet (høyreklikke på skrivebordet og velge Egenskaper/Properties i Windows).

Skannerkalibreringen er også svært enkel. Her er det to valg for hhv skanning av refleksoriginal og transparenter. Et testark med fargefelter følger med, som skannes med ditt standard skanneroppsett. Resten av prosessen er automatisk, der Eye-One lager en profil for din skanner basert på dette testarket og de innstillingene du brukte i skannerprogrammet.

Jeg brukte min Agfa Duoscan F40 til testen. Dens standardprofil var nærmest identisk til den Eye-One ga, så på dette feltet ga ikke kalibreringen noen gevinst av betydning. Likevel er det viktig å merke seg at skanneren er en del av produksjonskjeden, der alle enhetene bør snakke samme fargespråk. Du må også lage separate profiler for ulike originaler og innstillinger.

Skriverkalibreringen skjer ved at det skannede testarket skrives ut på den papirtypen du skal bruke. Jeg brukte en Canon i9950 blekkskriver og Canon Photo Paper Pro fotopapir. Etter utskrift skal blekket tørke ca. 15 minutter før analysen foretas.

I forpakningen følger det med en klar linjal med en rulle. Eye-One kalibreres på nytt og analysen av utskriften skjer ved å bevege måleren over linje 1. Hvis målingen var vellykket, beveges åpningen i linjalen til linje 2, deretter linje 3, 4 osv. Når alle linje er målt, foretar Eye-One Match den siste kalibreringen og lagrer resultatet som din skriverprofil. Også her må du lage egne profiler for ulike papirtyper og eventuelle blekktyper.

Kamerakalibreringen er omtrent like enkel. Velg først din standard studiobelysning og ta et bilde av den vedlagte plansjen Color Chart SG og last bildet inn i programmet. Deretter beskjærer du utsnittet perfekt til fargekartet. Du trenger også å måle lyskildens fargetemperatur. For dette trenger du å sette på hetten for direkte måling mot lyskilden. Sikt Eye-One mot lyskilden og mål.

Denne målingen kan vises seg vanskelig. Ofte er PC-en plassert så langt unna belysningen at det er umulig å rekke fram med den vedlagte USB-kabelen. Den enkleste løsningen kan være å flytte lampen fra studioet til kontoret, en løsning kan være å bruke en USB forlengelseskabel eller bruke en bærbar PC for kalibreringen. Resultatet viser lyskildens fargetemperatur og eventuell eksponeringskompensasjon.

Last deretter opp et bilde tatt med den nye kalibreringen og juster eksponering og farger, om nødvendig. Når all kalkulasjon er fullført, vil programmet lage en kameraprofil for ditt studiokamera med den aktuelle belysningen og kamerainnstillinger. Du kan deretter lage dedikerte profiler for dagslys, blitz osv.

Konklusjon
Det er delte meninger om fargestyring, selv blant avanserte og profesjonelle brukere. Noen mener det er helt avgjørende for å oppnå et godt resultat, andre mener at skjermkalibrering med Adobe Gamma og operativsystemets standard fargeprofil er mer enn nøyaktig nok. Forkjemperne for sistnevnte påstand hevder, delvis med rette, at det er så mange variabler under eksponeringen at fargestyringen aldri vil kunne bli perfekt uansett. De mener at prosedyrene er altfor innviklede og at gevinsten på ingen måte rettferdiggjør innsatsen.

Faktum er imidlertid at unøyaktig fargegjengivelse i stor grad skyldes manglende fargestyring, eller rettere sagt feil definerte fargeprofiler. Vet du ikke hva du gjør, vil du som oftest gjøre vondt verre ved å tukle med fargeprofilene på egenhånd. Uten samsvar mellom fargeprofilene, hjelper det lite om en eller to enheter er avstemt, hvis ikke alle ledd i kjeden er det.

Det er nettopp dette som er styrken til GretagMacbeth Eye-One Photo SG og den nye versjonen av styringsprogrammet, Eye-One Match versjon 3. Pakken inneholder alt en fotograf trenger for å kalibrere de viktigste enhetene i en arbeidsflyt. Det er også viktig å merke seg at skjermer endrer karakteristikk over tid, særlig CRT-skjermer, så kalibrering bør gjøres minst en gang i måneden, gjerne en gang i uken.

I likhet med mange Hi-Fi-fanatikere, er det en del bedrevitere innen fargestyring som er mer opptatt av å briljere enn å informere. De snakker over hodene på sine tilhørere og synes å ha moro av å skremme vannet av uerfarne fotografer som våger å spørre om råd. Det er synd og helt unødvendig.

GretagMacbeth Eye-One Photo gjør sitt ytterste for å forenkler den mystikken om fargestyring som får fotografer til å skygge unna. Allerede etter første forsøk, er endringene tilstrekkelige til at enhver vil forstå hvor viktig det er med kalibrert utstyr og en tilpasset fargeprofil.

Hovedinntrykket av Eye-One er at skjermkalibreringen er enkel å utføre og gir pålitelige resultater, så sant måleren skjermes for kraftige lyskilder i rommet. Moralen er: Bruk skjermhette. Jeg syns heller ikke prosessen er særlig tidkrevende.

Den vanskeligste kalibreringen er for skriveren. Ikke bare fordi prosedyren er tidkrevende, men framfor alt fordi det er så mange variabler involvert. Papirets tørketid, papirets karakteristikker, blekkets refleksjonsevne under ulike lyskilder osv. Minstekravet er å lage ulike profiler for ulike papirtyper.

Hvor tydelig forbedringen blir med Eye-One Match avhenger av utgangspunktet. Hvis skjerm, skanner, skriver og kamera aldri har vært kalibrert før, vil Eye-One sannsynligvis gi en aha-opplevelse av de helt store. Jeg har utelukkende brukt Adobe Gamma for skjermkalibrering og ellers fulgt standard fargeprofiler for skanner og skriver. Eye-One ga ubetinget mer korrekte farger etter kalibreringen, men forskjellen var ikke så stor at jeg ville finne investeringen nødvendig for mine behov. Hadde jeg derimot vært en profesjonell fotograf som produserer bilder for oppdragsgivere, ville jeg ikke betenkt meg.

Visst finnes det andre løsninger på markedet, men de er enten vesentlig dyrere eller de har vesentlig mer begrenset bruksområde. Eye-One er, så vidt jeg har funnet ut, den rimeligste all-in-one-løsningen, i hvert fall blant dem som har kamerakalibrering innebygd.

Tillegg:
En oppgradert versjon av Eye-One Match (v.3.4) ble lansert etter at testen var fullført. Den gir støtte for Eye-One iO scanning table, muliggjør at én bestemt Eye-One måleenhet skal bruke én bestemt Match modul når flere Eye-One målere er tilkoblet, den vil gi finere justeringstrinn ved redigering av fargeprofilen og korrigerer enkelte småfeil.

Kai Thon
http://www.digit.no

Importør/distributør:
Profil Data as
info@profildata.no
http://www.profildata.no

Veil. pris eks. mva
kr. 14.990,-
 -
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu